Britanniassa kesäkuussa 1970 ja Yhdysvalloissa samaisen vuoden elokuussa julkaistu Very eavy Very umble on brittiläisen hardrockin todellisen puurtajayhtyeen Uriah Heepin esikoispitkäsoitto. Ken Hensley oli ehtinyt liittyä yhtyeeseen melko lailla vasta ennen albumin nauhoituksia, joten hänen sävellyksiään ei totutusta poiketen mainitulla albumilla kuultu. Uriah Heepin esikoisen kappaleet ovat paria poikkeusta lukuun ottamatta solisti David Byronin ja kitaristi Mick Boxin käsialaa. Ilmestymisaikanaan progressiivisesta rockista ja klassisesta rockista vaikutteita ottanut Heepin debyytti oli varsin raskasta soundia tarjoillut albumi ja se vaikutti osaltaan keskeisesti brittiläisen hardrockin kehitykseen Zeppelinin, Purplen ja Sabbathin ensimmäisten albumien tavoin. Sekä soitannollisesti että sävellystensä osalta Very eavy Very umble säilyy yhtyeen kattavassa diskografiassa varsin korkealla useiden Heep-diggareiden listalla. David Byronin ääniala oli varsin laaja ja hän hallitsi keskeisimmän genrensä lisäksi myös jazzahtavan vokalisoinnin. Albumin avausraita Gypsy on raakoine riffeineen ja kitaristi Boxin ja urkuri Hensleyn erinomaisen soolotyöskentelyn kruunaamana osoittautunut Heep-klassikoksi. Walking in Your Shadow saattaa Gypsyn raakuuden jälkeen kuulostaa ensi alkuun tavanomaiselta, mutta tarttuvine riffeineen, onnistuneine vokaaliosuuksineen ja Boxin kitarasooloinen kappale yltää lopulta lähelle klassikkostatusta.
.
Tyylillistä suunnanmuutosta albumilla edustaa cover sodanvastaisesta balladista Come Away Melinda, joka on poimittu folkrockyhtye The Weaversin ohjelmistosta. Byronin vokalisointia mainitussa kappaleessa täydentävät hienoisesti psykedeliasävytteinen mellotron ja akustisvoittoinen kitarointi. Lucy Bluesilla on Byronin vokalisoinnin osalta tarjottavanaan jazzahtavia sävyjä. Albumin kakkospuolen aluksi palataan vahvaan rocktyyliin harvinaislaatuisesti basisti Paul Newtonin käsialaa olevalla kappaleella Dreammare. Real Turned On on erityisesti Mick Boxin taidonnäyttö ja revittelevää vokalisointia soitannollisiin progevaikutteisiin yhdistävä I’ll Keep On Trying on eräs Heepin debyytin todellisista jalokivistä. Jo Heepin edeltäjän, Spice-yhtyeen ohjelmistosta poimittu Wake Up (Set Your Sights) päättää yhtyeen esikoisalbumin musiikillisesti varsin monipuolisesti. Samaa voi myönteisessä mielessä tosin todeta yleisesti koko pitkäsoitosta.
.
Vaikka miehistönvaihdokset hankaloittivat Heepin esikoisalbumin nauhoituksia, mainittu pitkäsoitto käynnisti yhtyeen levytysuran varsin vakuuttavasti. Yhdysvalloissa Heepin debyytti julkaistiin konstailemattomasti yhtyeen nimellä ja erilaisen kansikuvan kera. Lisäksi albumin Yhdysvalloissa ilmestyneen version biisilistassa Lucy Mae Bluesin korvasi Euroopassa vasta yhtyeen kakkosalbumilla Salisbury julkaistu kappale Bird of Prey.
.
Rokki-Pete
Vastaa