Deep Purple:Deep Purple in Rock

Kolmas kesäkuuta 1970 ilmestynyt Deep Purple In Rock on Deep Purplen neljäs studioalbumi ja samalla yhtyeen Mark II -kokoonpanon (Blackmore, Glover, Gillan, Lord, Paice) ensimmäinen studiolevy. Deep Purplen ensimmäisen kokoonpanon työstämät albumit Shades of Deep Purple, The Book of Taliesyn ja Deep Purple olivat menestyneet Yhdysvalloissa ja Kanadassa yhtyeen kotimaata paremmin ja  In Rock tuli merkitsemään Purplelle läpimurtoa Euroopassa. Yhtyeen kotimaassa Britanniassa albumi nousi neljänneksi ja samaan aikaan pitkäsoiton kanssa ilmestynyt single Black Night saavutti kakkossijan. In Rockin julkaisua seurasi aina 15 kuukautta kestänyt maailmankiertue, joka alkoi heinäkuussa 1970 ja kesti seuraavan vuoden syyskuuhun.
*
Kesäkuussa 1969 syntynyt Purplen kakkoskokoonpano aloitti ahkeran keikkailun ja treenasi ja kirjoitti uutta materiaalia Hanwell Community Centressä. Siellä syntyi esimerkiksi Child in Timen perusrakenne. In Rock nauhoitettiin Lontoossa IBC-studioilla. Äänitykset alkoivat lokakuussa 1969 ja jatkuivat konsertoinnin välillä seuraavan vuoden huhtikuuhun saakka. Toisin kuin Purplen Mark I-kokoonpanon albumien tapauksessa, In Rockilla kaikki kappaleet on kreditoitu Purplen viiden jäsenen nimiin. Niistä Mark II:n keikkastandardeiksi muodostuivat Child in Timen lisäksi Into the Fire sekä albumin avauskappale Speed King. Se oli alkuvaiheessa Purplen konserttien avausnumerona, mutta siirtyi myöhemmin encoreihin Black Nightin kanssa. Child in Timesta muodostui eräs Mark II:n keskeisistä teoksista. Kosketinsoittaja Jon Lord kehitti kappaleen pääriffin sointurakenteen, joka pohjautui yhdysvaltalaisyhtye It’s a Beautiful Dayn kappaleeseeen Bombay Calling. It’s a Beautiful Day  levytti vastaavasti lähes identtisen version Purplen instrumentaalikappaleesta Wring That Neck nimellä Don and Dewey. Child in Time säilyi Ian Gillanin vokalisoiman Purplen konserttibravuureissa niin kauan, kuin solistin ääni kesti sen korkeat osuudet. Jon Lord hyödynsi Hammond-uruissaan sekä Leslie-speakeriä että Marshallin vahvistinta, mikä selittää In Rockin kappaleiden vaihtelevan urkusoundin. Esimerkiksi kappaleessa Living Wreck hän hyödynsi Leslie-speakeriä ja Hard Lovin’ Manissa Marshallin vahvistinta.
*
In Rockin kappaleista Purple levytti Bloosuckerin uudelleen vuonna 1998 albumilleen Abandon Steve Morsen kitaroimana. Vuonna 1995 EMI julkaisi In Rockista remasteroidun ja laajennetun 25-vuotisjuhlapainoksen, jonka remasteroinnista ja remiksauksesta vastasi Roger Glover. Perusalbumin kappaleiden lisäksi mukana ovat Black Night, joitakin remiksauksia sekä bonuskappaleet Cry Free ja Jam Stew, jotka oli nauhoitettu In Rockin äänityssessioissa, vaikka ne olivatkin jääneet pois varsinaiselta albumilta.
*
Vuonna 2013 mainittu 25-vuotisjuhlapainos saavutti Britanniassa kultalevyn. Myös kriitikot ovat säilyneet suopeina In Rockia kohtaan aivan viime vuosiin saakka. Albumia pidetään yleisesti eräänä tärkeimmistä sekä hardrockin että heavy metallin kehitykseen vaikuttaneista levyistä.
*
Rokki-Pete

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: