Black Sabbath:Mob Rules (1981)

Marraskuussa 1981 ilmestynyt Mob Rules on Black Sabbathin kymmenes studioalbumi. Edeltäjänsä Heaven and Hellin tavoin sillä kuullaan vokalistina Ronnie James Dioa. Mob Rulesin jälkeen Dio oli Sabbathin solistina vasta vuonna 1992 ilmestyneellä pitkäsoitolla Dehumanizer. Martin Birchin tuottamasta Mob Rulesista julkaistiin laajennettu, runsaalla livemateriaalilla ryyditetty  versio vuonna 2010. Heaven and Hellin jälkeen ensimmäinen Sabbathin äänittämä kappale oli Mob Rulesin nimiraita, jota hyödynnettiin Heavy Metal – nimisen elokuvan soundtrackillä. Myös raita E5150 pääsi mukaan elokuvaan, muttei sen soundtrackille. Kirjoitustyö ja äänitykset uutta albumia varten alkoivat Los Angelesin Toluca Lakella. Tony Iommin mukaan kaivattua kitarasoundia ei kuitenkaan löydetty ja loppujen lopuksi Mob Rulesin äänityspaikaksi valikoitui Los Angelesin Record Plant. Mob Rulesilla kuultiin Sabbathin pitkäsoitoista ensimmäisenä rumpalina  Vinny Appicea. Hän oli korvannut originaalijäsen Bill Wardin kesken edellisen pitkäsoiton, Heaven and Hellin tiimoilta tehdyn kiertueen. Ward-diggarina Appice tunsi vanhastaan Wardin soittotyyliin ja myös Geezer Butlerin basso-osuudet olivat hänelle entuudestaan tuttuja. Butlerin suosikkiraita albumilla oli Sign of the Southern Cross, sillä se tarjosi hänelle mahdollisuuden kokeilla tiettyjä bassoefektejä.

Mob Rules oli viimeinen Martin Birchin tuottama Sabbathin albumi. Hän ryhtyi yhteistyöhön Iron Maidenin kanssa, kunnes lopetti työskentelynsä vuonna 1992. Heaven and Hellin suuren menestyksen jälkeen Warner Bros oli tarjonnut Ronnie James Diolle soolodiiliä ja kyseinen seikka vaikutti negatiivisesti koko Mob Rulesin äänityksiin. Lopulta runsaasti laadukasta kappalemateriaalia jäi hyödyntämättä. Mob Rules myi joka tapauksessa Yhdysvalloissa kultalevyksi ja nousi kotimaassaan top 20:een sisältäen myös kaksi singlemenstystä; pitkäsoiton nimiraidan sekä Turn Up the Nightin.

Albumia on pidetty myös aliarvostettuna ja tuottaja Martin Birchin on mainittu saaneen uutta energiaa työskenneltyään Iron Maidenin kanssa Killers – albumilla. Niinpä Mob Rulesin soundit tunkevatkin kuin vasten kasvoja.  Pitkäsoiton huippuhetkistä nostettakoon esiin vielä sen kakkospuolelle sijoitetut vakuuttavat rypistykset Slipping Away ja Falling off the Edge of the World.

Rokki-Pete

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggers like this: