Alice Cooper Band:Billion Dollar Babies (1973)

Alice Cooperin voi yhtyeineen todeta yltäneen kaupalliseen huipentumaansa vuonna 1973 ilmestyneellä pitkäsoitollaan Billion Dollar Babies. Bob Ezrinin tuottama albumi yhdisti tyylillisesti perusrockista tuttuja elementtejä yhtyeen livekeikoilta tutuiksi tulleisiin teatraalisiin vivahteisiin. Pitkäsoiton nimi kuvastaa sitä hämmennystä, jonka yhtyeen jäsenet olivat saaneet kokea kahden vuonna 1971 julkaisemansa pitkäsoiton; Love It to Deathin ja Killerin sekä vuonna 1972 ilmestyneen School’s Outin saavuttaman menestyksen jälkeen. Kahden vuoden aikana kellaribändistä oli kehkeytynyt eräs maailman suosituimmista rockyhtyeistä. Alice Cooper vastasi suuresta osasta pitkäsoiton tekstejä, jotka käsittelevät shokkiarvonsa vuoksi myös hämmentäviä aiheita. Nauhoitukset käynnistyivät Greenwichissa, Connecticutissa ja ne viimeisteltiin Morgan- studioilla Lontoossa, missä paikalle saapuivat esimerkiksi Harry Nilsson, Marc Bolan sekä Keith Moon. Billion Dollar Babiesin julkaisua seurasi massiivinen kiertue, jonka aikana yhtye soitti kolmessa kuukaudessa 64 konserttia 59:ssä kaupungissa. Kyseinen kiertue löi useita yleisöennätyksiä Yhdysvalloissa. Suurimman osan Billion Dollar Babiesin musiikista sävelsi kitaristi/kosketinsoittaja Michael Bruce. Pitkäsoiton avauskappaleena on kuitenkin laulaja/lauluntekijä Rolf Kempfin käsialaa oleva ja alun perin Judie Collisin levyttämä Hello Hooray! Upean melodian ja suorastaan kliimaksiin yltävän coda-osuuden sisältävä kappale erottaa Alicen tyylillisesti virkaveljistään. Raped and Freezin’ on rivakka ja nopeatempoinen rockpala, jonka teemana on pakeneminen Meksikon autiomaan halki. Elected on itse asiassa uusioversio yhtyeen varhaisempaa tuotantoa edustavasta kappaleesta Reflected. Ezrinin käsialaa olevat puhallinsovitukset täydentävät kappaleessa kekseliäitä kitarariffejä. Riffipainotteinen nimikappale Billion Dollar Babies saa taustavokalistikseen Donovanin. Unfinished Sweet-kappaleessa ääniefektit täydentävät pelkistettyä kitarariffiä.Tyylillisesti elokuvamusiikkia muistuttava kappaleen väliosa sisältää niin ikään monia efektejä. Kakkospuoli käynnistyy top 40-hitiksi muodostuneella upealla kertosäkeellä kuorrutetulla kappaleella No More Mr Nice Guy. Akustisella riffillä käynnistyvästä ja Dennis Dunawayn upeaa bassottelua sisältävästä Generation Landslidesta muodostui myös keikkastandardi, vaikkei kappaletta julkaistukaan singleformaatissa. Loppuosa pitkäsoitosta on melkoisen teatraalinen. Sick Thingsiä hallitsevat Ezrinin käsialaa olevat puhallinsovitukset. Mary Ann on harvinaislaatuinen balladi, jossa Brucen alhaalle miksattu piano ja Cooperin voimakkaat laulusuoritukset täydentävät onnistuneesti toisiaan. Vaikka kyseessä olikin pelkkä shokkiefekti, I Love the Deadista muodostui ehkäpä Cooperin uran eniten hämmennystä herättänyt kappale. Billion Dollar Babies nousi listakärkeen Atlantin molemmin puolin.  Alice Cooper Band sai Billion Dollar Babiesin jälkeen valmiiksi kuitenkin enää yhden pitkäsoiton, loppuvuodesta 1973 ilmestyneen albumin Muscle of Love. Alice jatkoi sooloartistina vuosikymmeniä eteenpäin Brucen, Dunawayn ja rumpali Neal Smithin perustaessa Billion Dollar Babies -nimisen yhtyeen.
Rokki-Pete

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggers like this: